اجرای مراسم ترحیم عرفانی به همراه سازهای نی و دف
درگذشت

درگذشتگان سینما در سال ۹۲

روزهای پایانی سال ۱۳۹۲ فرصتی است برای یاد کردن از هنرمندانی که تا همین چندی پیش در کنار ما در سینما حضور داشتند و با فعالیت‌های خود بخشی از رویای سینما را محقق می‌کردند، سینماگرانی که گاه برای سینما جان خود را از دست دادند و برخی در راه سینما زندگی کردند و سپس چشم از جهان فروبستند تا این آثارشان باشد که جای آنان را در دل دوستدارانشان همواره زنده نگه دارد.

دکتر کاووسی

منتقد سرشناس سینمای ایران در دوم فروردین سال ۱۳۹۲ دارفانی را وداع گفت و نقدهای برجسته خود را برای علاقمندان به سینما و نقدنویسی و سینماگران به جای گذاشت.

دکتر امیرهوشنگ کاووسی متولد 1304 در تهران و دانش آموخته مدرسه سینمایی ایدک و دانشگاه سوربن پاریس بود و به عنوان نویسنده‌، منتقد سینما و کارگردان در سینمای ایران فعالیت داشت. یکی از مطرح‌ترین اقدامات دکتر کاووسی در حوزه نقد یا کردن از برخی فیلم‌های پیش از انقلاب با عنوان فیلمفارسی بود. او علاوه بر نویسندگی نقد در سینما کارگردانی هم کرد و «17‌روز به اعدام» و «خانه کنار دریا» و «ماجرای زندگی» را ساخت.

عسل بدیعی

درگذشت عسل بدیعی بازیگری که کار خود را در سینمای ایران با فیلم موفق «بودن یا نبودن» ساخته کیانوش عیاری آغاز کرده بود یکی از اتفافات غیرمنتظره نوروز ۱۳۹۲ بود.

بدیعی بعد از بازی در فیلم عیاری در سینما با سیروس الوند در «دست‌های آلوده»، فرزاد موتمن در «هفت پرده»، پوران درخشنده در «شمعی در باد» و محمدجواد کاسه‌ساز «پروانه‌ای در مه» همکاری کرد.

مراسم یادبود این هنرمند با حضور پرتعداد علاقمندانش برگزار شد. او متولد سال ۱۳۵۶ بود.

ژیلا مهرجویی

ژیلا مهرجویی طراح صحنه و لباس به دلیل افت فشار جمعه هشت آذر در سن 68 سالگی در تهران درگذشت. او متولد 1324 و خواهر داریوش مهرجویی بود. مهرجویی فارغ التحصیل رشته کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما در سال ۱۳۵۱ و فوق لیسانس رشته جامعه‌شناسی سینما از دانشگاه اوت اتور پاریس بود.

او فعالیتش را در سینما به عنوان منشی صحنه با فیلم «چشمه» آربی آوانسیان آغاز کرد. ژیلا مهرجویی خواهر کارگردان سرشناس سینمای ایران داریوش مهرجویی، بعد‌ها به عنوان طراح صحنه و لباس و در برخی موارد منشی‌صحنه در فیلم‌هایی چون «دایره مینا» ‌، «اجاره‌نشین‌ها»، ‌ «فیل در تاریکی‌«، «هامون‌ «، «بانو»، «سارا‌ «، «لیلا‌ «، «باد ما را خواهد برد‌«، «بوی کافور عطر یاس‌«، «مارال‌«، «چتری برای دو نفر‌«، «خانه‌ای روی آب‌«، «این زن حرف نمی‌زند»، ‌ «تارا و تب توت‌فرنگی‌«، «روایت سوم ننه گیلانه»، «صبحانه برای دو نفر» با کارگردان‌های مطرحی چون داریوش مهرجویی، بهمن فرمان‌آرا، عباس کیارستمی، رخشان بنی‌اعتماد و… همکاری کرد. ژیلا مهرجویی برای «بوی کافور عطر یاس» از هجدهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس گرفت.

مازیار پرتو

مازیار پرتو، فیلمبردار قدیمی سینمای ایران که در سال‌های اخیر در آمریکا در کنار فرزندانش زندگی می‌کرد، دوم بهمن ماه درگذشت. پرتو متولد 1311 بود و در سینما کارش را با فیلم‌برداری فیلم کوتاه «شقایق سوزان» آغاز کرد. از فیلم‌هایی که او فیلم‌برداری کرده است می‌توان به «قیصر»، «برزخی‌ها»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «روز واقعه» و «آدم‌برفی» اشاره کرد.

فیلمبرداری مجموعه‌های تلویزیونی نظیر «امام علی» و «هزاردستان» از جمله آثار او هستند.

جواد شریفی راد

انفجار فاجعه‌آمیزی که در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر در پشت صحنه فیلم سینمایی «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی رخ داد، موجب شد جواد شریفی‌راد به همراه جمعی از همکارانش دارفانی را وداع گویند و این پایانی غم‌انگیز برای هنرمندی بود که سال‌ها تلاش کرده بود با ساخته‌های خود سطح امکانات موجود در سینمای ایران را ارتقا بخشد.

او به گفته خودش این‌گونه وارد سینما شد: «من در نیروی هوایی فعال بودم و برای ساخت فیلم «حمله به اچ 3» به دستور تیمسار ستاری وارد حوزه سینما شدم و با آقای بحرانی و آقای برادری همکاری کردم.»

شریفی‌راد در پروژه «محمد (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی نیز دست به خلاقیت‌هایی زد که فرصت زندگی امکان تماشای نتیجه زحمات را به این هنرمند نداد.

هوشنگ کاوه

هوشنگ کاوه از جمله معدود سینماداران سینمای ایران است که در تمامی سال‌های حضورش در سینما توانست حد و سطحی برای مجموعه تحت مدیریتش تعیین کند.

زنده‌یاد هوشنگ کاوه که سال‌ها صاحب سینمای عصر جدید و سهامدار استودیو «راما» و تهیه‌کننده فیلم‌هایی چون «جهان پهلوان»، «شکوه‌ جوانمردی»، «مردانه بکش»، «صندلی الکتریکی» و «داش آکل» بود که اواخر آبان ماه چشم از جهان فروبست. او متولد سال ۱۳۰۵ در بابل بود.

جهانگیر جهانگیری

جهانگیر جهانگیری‌ که متولد ۱۳۲۵ در انزلی بود در دی ۱۳۹۲ در تهران درگذشت. این کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران فعالیت خود را در سینما در سال ۱۳۴۴ با عنوان دستیار کارگردان و مدیر تدارکات آغاز کرد. اولین فیلم او با نام «سرنوشت سازان» در سال ۱۳۵۶ ساخته‌شد.

او در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۹۲ به دلیل ایست قلبی در سن ۶۶ سالگی درگذشت. «کنسرت روی آب»، «افراطی‌ها»، «غریبه‌ای در شهر»،‌ «چشمک» و «ملودی» از کارهای سینمایی او محسوب می‌شوند.

‍پرتو مهتدی

پرتو مهتدی، مترجم و منتقد سینما شامگاه هفتم بهمن‌ماه درگذشت. این منتقد و مترجم قدیمی سینما که مدتی به دلیل سرطان کبد در بیمارستان تهران کلینیک بستری بود. امسال در جریان هفتمین جشن انجمن منتقدان سینمای ایران، از سال‌های فعالیت پرتو مهتدی با حضور وی تقدیر شود که او به دلیل بیماری نتوانست به این مراسم بیاید اما بزرگداشت او برگزار شد.

پرتو مهتدی که به دو زبان انگلیسی و فرانسوی مسلط بود، سابقه همکاری با مجلات «فیلم» و «دنیای تصویر» را داشت و سال‌ها دبیر سرویس سینمایی جهان هفته‌نامه سینما بود. مهتدی همچنین سال‌ها با بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر همکاری کرد.

وجیه‌الله فردمقدم

استاد فقید انیمیشن ایران وجیه‌الله فرد مقدم، عصر روز هفدهم فروردین ماه ۱۳۹۲ بعد از تحمل دوره سخت بیماری درگذشت.

این استاد پیشکسوت انیمیشن ایران که حدود 42 سال از زندگی خود را صرف ساخت فیلم‌های پویانمایی و زنده برای کودکان ونوجوانان و ترویج این هنر ارزشمند در جامعه کرد، عصر روز 17 فروردین پس از طی دوره‌ی سخت بیماری درگذشت.

«مزاحم‌ها»، «تقلید»، «بازگشت»، «در کنار هم، با هم»، «لالایی عاشورا»، «یار هم، در کنار هم» و «لی‌لی لی‌لی حوضک» از جمله آثار پویانمایی وی در مقام کارگردانی است.

ابراهیم بحرالعلومی

سیدابراهیم بحرالعلومی منتقد و بازیگر سینما روز سه‌شنبه 22 مرداد ماه در قطعه قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. این هنرمند فعال در عرصه‌ی سینما که 19 مرداد ماه به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت. او متولد 28 تیرماه 1329 در تبریز ازشانزده سالگی به عنوان خبرنگار اطلاعات هفتگی تبریز وارد عرصه روزنامه‌نگاری شد و بعد در نشریات سینمایی و هنری نظیر «فردوسی» فعالیت کرد.

او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته تاریخ بین‌الملل بود و از اوایل دهه هفتاد با فیلم «ضیافت» مسعود کیمیایی بازیگری را نیز تجربه کرد. او در نشریات تخصصی چون فیلم، دنیای تصویر، هفته نامه سینما، سینما تاتر و  سینما ویدیو قلم زد.

محرم بسیم

محرم بسیم هنرمند پیشکسوت سینمای ایران اوایل مهرماه درگذشت. بسیم سال‌ها به بازیگری پرداخت و در 93 سالگی درگذشت.

زنده‌یاد بسیم در فیلم‌هایی مانند «گلنار»، «افسانه دوخواهر»، «میلاد»، «دونفر و نصفی» و … بازی کرده است و در بسیاری از سریالهای تلویزیونی نیز به ایفای نقش پرداخته است. وی متولد 1299 باکو و فعالیت هنری خود را در سینما از سال 1317 در سینما آغاز کرد.

سعید امینی

بازیگر فیلم سینمایی «نفس عمیق» در آبان ماه سال جاری دار فانی را وداع گفت. او با حضور خود در فیلم سینمایی «نفس عمیق» جایی ماندگار در قلب دوستدارانش یافت،‌ اما در ادامه به گفته دوستانش چندان علاقه‌ای به حضور در سینما نشان نداد.

این بازیگر جوان براثر گازگرفتگی درگذشت.

پروین میکده

پروین میکده بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بر اثر بیماری سرطان کبد در روز ۱۹ اسفندماه درگذشت. پروین میکده در سال 1314 متولد شد. پدرش سرهنگ ابوالقاسم میکده علاقه زیادی به موسیقی ایرانی داشت و به همین علت فرزندانش را با آن آشنا کرد. او سال دوم دبیرستان را پشت سر گذاشته بود که ازدواج او را از ادامه تحصیل بازداشت، اما در فعالیت‌های علمی و هنری شرکت می‌کرد.

این هنرمند فقید در فیلم‌هایی از جمله چه خوبه برگشتی، گناهکاران، پوپک و مش ماشاءالله،خاله سوسکه،بیداری،پسر تهرونی،دلداده، توفیق اجباری،بی وفا، خوابگاه دختران، عروس فراری، بانوی من،شام آخر، مربای شیرین، من ترانه پانزده سال دارم، همسر دلخواه من، عشق شیشه‌ای، زخمی، مرد عوضی، بالاتر از خطر، روزی که خواستگار آمد، افسانه دو خواهر، عبور از تله و… به ایفای نقش پرداخته بود.

ایــــران ترحــیـــم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا