اجرای مراسم ترحیم عرفانی به همراه سازهای نی و دف
درگذشت

سعید نیاز‌ کرمانی درگذشت

سعید نیاز‌ کرمانی، پژوهشگر، شاعر و ناشر، شامگاه سه‌شنبه، 12 شهریور، پس از تحمل مدت زمان طولانی بیماری در بیمارستان در‌گذشت.

سعید نیاز‌ کرمانی متولد 1318 در کرمان، تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در زادگاهش و تحصیلات عالی را در تهران به پایان برد.

نیاز کرمانی سال‌ها سر‌دبیری چند مجله را در تهران به عهده داشت و نخستین کتابی که از او منتشر شد، «برگزیده شاهنامه» بود که‌ با نثری شیوا همراه با شعرهای فردوسی خلاصه‏‌ای از داستان‌های شاهنامه را نخست برای شنوندگان رادیو باز‌گفت و به صورت گفتار از رادیو پخش شد و سپس با تجدیدنظر به صورت کتاب به زیور طبع آراسته شد. این کتاب بعدها در ژاپن ترجمه و منتشر شد‌ و اگر چه از کارهای نخست «نیاز» به شمار می‌آید، اما از موفق‏‌ترین کارهای اوست.

سپس کتاب شعری از او با عنوان «در کوچه‏‌های خلوت شب» با مقدمه محمدابراهیم باستانی‌ پاریزی به سال 1353 به بازار ادب عرضه شد. این کتاب تاکنون سه مرتبه در سال‌های 1369، 1366 و 1353 منتشر شده است‌.

کتاب «سخن اهل دل» در دو جلد (سال 1367) در نقد شعر اوست. تصحیح انتقادی خمسه خواجوی کرمانی براساس کهن‏‌ترین نسخه جهان با مقابله هشت نسخه کهن دیگر کار نیاز است که از سوی دانشگاه کرمان در سال 1370 هم‌زمان با برگزاری بزرگداشت خواجوی کرمانی منتشر شده است.

 

پیکر‌ نیاز‌ کرمانی ساعت 8:30 صبح پنج‌شنبه، 14 شهریور، از مقابل مجتمع فرهنگی – هنری عصر انتظار کرمان واقع در چهار‌راه طهماسب‌آباد تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا