اجرای مراسم ترحیم عرفانی به همراه سازهای نی و دف
درگذشت

مجید فروتن درگذشت

مجید فروتن شاعر پیشکسوت جنوبی و از شاعران مدرن دهه 40 بامداد روز یکشنبه 27 آبان‌ در فارسان استان چهارمحال و بختیاری درگذشت.

فردین کوراوند، شاعر و داستان‌نویس با اعلام این خبر گفت: «مجید فروتن در کنار شاعرانی چون هوشنگ چالنگی از جمله شاعران نوگرای دهه 40 بود که سیرش در آفاق مدرن شعر فارسی او را به گروه‌ها و نحله‌های آوانگارد شعر آن روزگار پیوند زد. شاعری که بنا به گفته‌ها و نوشته‌های بسیاری از منتقدان در روند فکری شاعران «موج ناب» تأثیر گسترده داشت و شاعران موج ناب برخی از ویژگی‌های شعری خود را از شعر او وام گرفته بودند.»

او یادآوری کرد: «فروتن متولد سال 1325 بود و همواره از شاعران نوگرای خطه جنوب محسوب شده است. چاپ آثار فروتن در نشریات معتبر دهه‌های 40 و 50 و حضور وی در کانون پرتپش شعر جنوب همواره نقش مؤثری بر شاعران جوان و شعر جوان جنوب داشته است.»

کوراوند خاطرنشان کرد: «هر چند مجید فروتن همچون دیگر شاعر درخشان شعر جنوب، هوشنگ چالنگی، تا مدت‌ها از انتشار کتاب سر باز زد، اما منتقدان همواره به نقش حضور آن‌ها و نیز آموزه‌های تئوریک آن‌ها واقف و معترف بوده‌اند.»

این شاعر افزود: «مجید فروتن خود نیز در مصاحبه‌ای به چگونگی این حضور و نحوه انتقال این آموزه‌ها به کانون‌های شعری جنوب اشاره دارد و معتقد بود که خانه‌تکانی در شعر امروز و حرکت‌های غیر نیمایی با شعر آنان آغاز شده است.»

:به گفته کوراوند، از مجید فروتن مجموعه شعری به همت انتشارات مرید در سال 1379 منتشر شد. مجموعه شعر «صدای دیگر» هم گزیده‌ای از آثار منتشرشده او در دهه‌های 40 و 50 بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا