اجرای مراسم ترحیم عرفانی به همراه سازهای نی و دف
درگذشت

محمد زهرایی درگذشت

محمد زهرایی مدیر انتشارات کارنامه شامگاه گذشته 26 مرداد دارفانی را وداع گفت.

او که بیش از نیم قرت سابقه فعالیت در زمینه تولید و انتشار آثار فاخر فرهنگی را داشت، بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.

محمد زهرایی سال 1327 به دنیا آمده بود و علاوه بر مدیریت نشر کارنامه مدیر شهر کتاب نیاوران هم بود.

زهرایی از جمله ناشرانی بود که دقت و وسواس خاصی در زمینه صفحه‌آرایی و حروفچینی کتاب‌ها داشت. اوج ان دقت نظر «کتاب مستطاب آشپزی» نوشته نجف دریابندری و زنده یاد فهیمه راستکاراست که تولید آن زیر نظر نشر کارنامه صورت گرفت و در حال حاضر یک کتاب مرجع در زمینه آشپزی است.

در هر صفحه  این کتاب، بدون آن که مخاطب متوجه تغییر یا شلوغی خاصی شود با فونت‌های مختلف و اندازه‌های گوناگون حروف مواجه می‌شود که نقش زیادی در انتقال مفهوم دارد.

او در گفت و گویی که با نشریه «صنعت چاپ» داشت در مورد دقت‌اش در صفحه آرایی گفته بود: «ما دنبال ساده کردن حروف‌چینی با حفظ ملاحظات زیبایی‌شناسی آن هستیم. برای من مهم است که خواننده کتاب هنگام مطالعه سکندری نخورد، به خاطر فواصل نادرست بین کلمه‌ها سردرگم نشود و خواندن او هر چه آسان‌تر و بدون ابهام ادامه پیدا کند. مثلاً من از روی تجربه دریافته‌ام که «را»ی مفعولی را بهتر است ته سطر نگه دارم، چون وقتی اول سطر قرار می‌گیرد ممکن است با کلمه پس از خود ترکیب ناموزونی بسازد. علاوه بر این، حواس خواننده را پرت می‌کند. برعکس، «به» اضافه را ته سطر نگه نمی‌دارم، زیرا از کلمه بعد دور می‌افتد.»

زهرایی از تکنولوژی‌های جدید استقبال می کرد و می کوشید با تافیق روش های مختلف به تریبی خاص برای ارائه حروف و آرایش صفحات بپردازد؛««کامپیوتر که به میدان نشر آمد، راه‌های تازه‌ای را کشف کردیم. جا دارد همین جا بگویم که این فن‌آوری به نیازهای نشر پاسخ مساعدتری می‌دهد. بعد که وُرد، پروین، ادوب اربیک و نمونه‌های دیگر آمدند، هر کدام متضمن لطف و نکته‌ای بودند. من سعی کرده‌ام این امکانات را تلفیق کنم. فعلاً به ترکیب کم و بیش مطلوبی رسیده‌ایم.»

او آثار مختلفی از نویسندگان، شاعران و مترجمانی چون هوشنگ ابتهاج(ه.الف.سایه)، نجف دریابندری، محمدعلی موحد، ایرج افشار و … را روانه بازار کتاب کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا