اجرای مراسم ترحیم عرفانی به همراه سازهای نی و دف
سوالات و مقالات

خدمات ترحیم چیست ؟

برگزاری مراسم ترحیم شامل چه مواردی هست ؟

خدمات ترحیم چیست ؟

اجرای مراسم ترحیم چگونه است

پس از فوت عزیزان بازماندگان دچار سردرگمی میشوند و کسب اطلاعات برای انجام امور تدفین ، مراسم ختم و شام غریبان ، سوم ، هفتم و سالگرد نیازمند مشاوران متخصص در این زمینه میباشد لذا موسسات خدمات ترحیم پدید آمدند تا بتوانند مرجعی برای کسب اطلاعات و تشریفات ترحیم برای بازماندگان باشند.

همیشه پیش از آنکه فکر کنیم اتفاق می افتد و بازماندگان با انبوهی از مشکلات عاطفی ، مالی ، حقوقی مواجه میشوند . مرگ ناگهانی تر از آن است که بتوان پیش بینی داشت .مجالس ترحیم و ختم از دیرباز در رسوم مختلف به طرق متفاوتی برگزار میشده است . طی گذر زمان و تغییر در فرهنگ ها و نوع تفکر برگزاری این گونه مراسم نیز دستخوش تغییرات گسترده ای شده است .

از لحظه فوت لزوم برنامه ریزی برای برگزاری مراسم ترحیم میشود و کار موسسات تشریفات ترحیم برنامه ریزی و اجرای آن میباشد . در حالت کلی تشریفات ترحیم شامل 3 بخش میباشد :

1 – قبل از برگزاری مراسم تشییع

2- مراسم تشییع و خاکسپاری

3 – برگزاری مراسم یادبود ( شام غریبان ، سوم ، هفتم ، سالگرد)

 

قبل از برگزاری مراسم تششیع :

حساس ترین و بحرانی ترین لحظات برای برگزاری و برنامه ریزی مراسم ختم و ترحیم در همین زمان قبل از تشییع میباشد که لزوم برنامه ریزی و عملیاتی کردن آن از مهم ترین موارد میباشد . حال این سوال پیش می آید که باید چه کنیم ؟ اولین کارها بعد از فوت عزیزمان چیست ؟ وب سایت ایران ترحیم تمامی اطلاعات لازم را جهت کمک به شما آماده کرده است .

گام اولاخذ گواهی فوت : در صورتیکه متوفی در منزل فوت کرده باشد با رعایت ضوابط پزشکانی هستند که با دارا بودن مجوز از وزارت بهداشت و درمان اقدام به صدور گواهی فوت در منزل میکنند که تیم اورژانس بیمارستانها میتوانند مشاورخوبی در این زمینه باشند . در صورتیکه متوفی در بیمارستان فوت کرده باشد ، بخش اداری بیمارستان به صورت اتوماتیک اقدام به صدور گواهی فوت میکند .

گام دوم: انتقال به بهشت زهرا (س) :  در قدم بعدی بایستی نسبت به هماهنگی با آمبولانس های بهشت زهرا جهت انتقال جنازه میت تماس گرفته شود. در صورتیکه خانواده مرحوم یا مرحومه قصد انتقال جنازه عزیزی از دست رفته را به شهرستان داشته باشند آمبولانس های بخش خصوصی نیز می توانند نسبت به این جابجایی اقدام نمایند که این مهم پس از صدور گواهی فوت توسط پزشک و صدور مجوز های لازم صورت می گیرد.

گام سوم: اطلاع رسانی :سخت ترین مرحله اطلاع رسانی به اقوام و آشنایان میباشد که زمان دقیق تشییع جنازه را به آنها اعلام میدارید.

گام چهارم : رزرو مسجد : از ارکان مهم خدمات مجالس ترحیم انتخاب مساجد شاخص و مناسب میباشد که بستگی به ظرفیت و تعداد افراد و آشنایان بازماندگان دارد که همیشه در شهرهای بزرگ در مساجد (شبستان) و مصلای شهر برگزار میگردید که امروزه با گسترش شهرها مساجد دارای سالن های همایش مبله هستند و بعضی از مساجد در داخل شبستان صندلی چیده میشود و دارای تزیینات مناسب جهت مجلس ترحیم اعم از سیستم صوتی حرفه ای و حتی ویدئو پرژکتور برای پخش مراسم در قسمت بانوان میباشد.از امکانات دیگر مساجد داشتن آسانسور و حتی پله برقی برای دسترسی به سالن های ترحیم میباشند مساجد دارای مبله از مساجد شاخص شهر بوده که شناخته شده هستند و حتی مساجد تازه ساخته شده براساس آنها ساخته میگردد که همگی دارای این مزیت ها هستند . پس از رزرو مسجد ساعت و تاریخ رزرو را در اعلامیه درج میکنیم و به اطلاع عموم میرسانیم.وب سایت ایران ترحیم خدمات مراسم ترحیم در مساجد را ارائه میدهد که میتوانید تشریفات ترحیم مسجد را در لینک زیر ببینید :

مسجد ترحیم

گام پنجم : رزرو اتوبوس : هماهنگی وسایل ایاب ذهاب برای رساندن میهمانها به مزار از درب منزل متوفی پس از مراسم تشییع از امور مهمی میباشد که انجام میگیرد . اتوبوس ها با ظرفیت معمولا حدود 40 نفر و میدل باس ، مینی بوس ، ون با ظرفیت های کمتر از وسایل ایاب ذهاب میباشد که خدمات جا به جایی میهمانان را انجام میدهند . البهته در همه موارد vip و معمولی را میتوان رزرو کرد که مسلما خدمات vip هزینه بیشتر و کیفیت بالاتری دارد.

گام ششم : چاپ اعلامیه ترحیم : اعلامیه ترحیم برای اطلاع رسانی مراسم های یادبود و ختم میباشد که در آن نام و تصویر متوفی ، تاریخ تشییع و ساعت آن ، آدرس مراسم سوم یا هفتم (مسجد) به همراه ساعت شروع و پایان و تاریخ آن ، به همراه قطعه شعری در وصف متوفی در ج میشود و در تیراژ مورد نیاز چاپ میشود . البته امروزه با توجه به وسایل ارتباط جمعی و نرم افزارهای پیام رسان ( تلگرام ، واتس آپ ، اینستاگرام ) میتوان طرح اعلامیه را به اشتراک گذاشت و از چاپ اعلامیه ترحیم در تیراژ بالا خودداری کرد.

گام هفتم : رزرو تالار یا رستوران : تشریفات ترحیم رزرو تالار پذیرایی :  معمولا پس از خاکسپاری بازماندگان برای خیرات اقدام به پذیرایی نهار یا شام از میهمانها میکنند که رزرو تالار یا رستوران باید روز قبل از تشییع هماهنگ شود و پس از مراسم خاکسپاری آدرس آن اعلام میشود و از همه میهمانها برای صرف غذا دعوت میشود . وب سایت ایران ترحیم اقدام به نقد و بررسی تالار های پذیرایی برای مراسم ختم نموده است که در لینک زیر قابل مشاهده است :

تالار پذیرایی ترحیم
تالار پذیرایی ترحیم

اجرای مراسم ترحیم عرفانی آوای هجران

اجرای مراسم ترحیم عرفانی آوای هجران به همراه سازهای عرفانی نی و دف ، تار توسط برترین نوازندگان و خوانندگان کشورانجام میگیرد . سابقه طولانی اجرای مراسم ترحیم به همراه تخصص و تعهد تضمین کیفیت مراسم شما میباشد . اجرای مراسم ترحیم و یادبود ، سالگرد ، چهلم ، سوم ، شام غریبان در منازل ، سالنهای اجتماعات ، تالارهای پذیرایی ، هتل ها در تهران و شهرستان انجام میگیرد.

مدیریت گروه : آقای تقوی 09126170354 – 09396170354ترحیم عرفانی


2- مراسم تشییع و خاکسپاری

گام اول: اولین قدم جهت برگزاری مراسم تشییع انجام امور اداری مربوطه می باشد. این امر توسط یکی از اعضای خانواده متوفی یا حتی توسط نمایندگان خانواده قابل انجام است.

نماینده با در دست داشتن شناسنامه و دیگر مدارک مربوط به متوفی اعم از شناسنامه ، کارت ملی ، گواهی فوت ، به قسمت اداری بهشت زهرا که به آن سالن عروجیان گفته می شود مراجعه کرده و در ابتدا نزد نماینده ثبت احوال مستقر در سالن عروجیان نسبت به ابطال شناسنامه و شروع دیگر هماهنگی ها اقدام می نماید. در اینجا موارد زیر بایستی مورد توجه قرار گیرند:

۱ –  خرید قبر

۲-  رزرو صندلی و سایبان

۳ – هماهنگی اکو و مداح

۴- خرید وسایل مربوط به مراسم تشییع ترمه، پلاک متوفی و ….

۵- دریافت فیش غسالخانه جهت تغسیل متوفی

۶- تحویل جنازه و هدایت جهت برگزاری نماز میت

۷- هماهنگی آمبولانس جهت اعزام به محل دفن متوفی

تمامی این موارد توسط موسسات مجاز و مورد تایید که اطلاعات آن در وب سایت ایران ترحیم درج شده است انجام میگیرد و خدمات vip ارائه میدهند و با کمترین زمان و بالاترین کیفیت انجام میگیرد . در لینک زیر میتوانید خدمات مراسم ترحیم در بهشت زهرا س را مشاهده کنید :

 

گام دوم : پذیرایی در مراسم تشییعپذیرایی مراسم ترحیم در بهشت زهرا س و سر مزار شامل پذیرایی : چای نسکافه ، حلوا خرما ، میوه ، آب میوه آب معدنی ، پرسنل پذیرایی میباشد که بازماندگان اقدام به تهیه اقلام فوق میکنند.

تهیه اقلام پذیرایی و پذیرایی در مراسم ترحیم از اموری میباشد که باید به بهترین شکل ممکن انجام بگیرد . وب سایت ایران ترحیم با گردآوری و بهترین خدمات پذیرایی مراسم ترحیم و بالاترین کیفیت اقدام به معرفی این خدمات در بهشت زهرا س میکند . در لینک زیر میتوانید خدمات پذیرایی بر سر مزار را مشاهده کنید :

خدمات بهشت زهرا
خدمات بهشت زهرا

3 – برگزاری مراسم یادبود ( شام غریبان ، سوم ، هفتم ، سالگرد) :

شام غریبان : در اولین شب از درگذشت متوفی مراسمی در منزل متوفی به عنوان مراسم شام غریبان برگزار میگردد.تهیه صندلی میز پذیرایی و پذیرایی حلوا و خرما ، میوه ، اب میوه اب معدنی،چای یا نسکافه ، گل آرایی ، میز یادبود ، اعلامیه ترحیم و شام…از کارهایی است که بازماندگان برای مراسم شام غریبان تدارک میبینند . معمولا بستگان درجه یک جهت همدردی و تسکین بازماندگان در اولین شب از درگذشت متوفی در منزل آن گرد هم می آیند و با بازماندگان ابراز همدردی میکنند.جهت مشاهده خدمات مجالس ترحیم برای شام غریبان لینک زیر را مشاهده کنید :

خدمات مجالس ترحیم هجران
تشریفات مراسم ترحیم

جهت اجرای مراسم ختم شام غریبان بنا به سلیقه بازماندگان قرائت قرآن ، مداحی و یا اجرای مراسم ترحیم عرفانی به همراه ساز نی دف تار انجام میگیرد که میتوانید در لینک زیر نمونه اجرای مراسم ترحیم گروه آوای هجران که مورد تایید وب سایت ایران ترحیم میباشد مشاهده کنید :

اجرای مراسم ترحیم
اجرای مراسم ترحیم

مراسم سوم  : در فرهنگ مردم ایران ، مهم ترین مجلس بزرگداشت در سومین روز پس از درگذشت در مسجد یا تکیه محل برگزار میشود.در این مجلس خویشان و آشنایان با وسایل ارتباطی و چاپ اعلامیه ترحیم در روز اول خاکسپاری آگاه میکنند که در اعلامیه ترحیم آدرس محل برگزاری مراسم ختم ، تاریخ و ساعت درج شده است.البته در شهرهای مختلف رسوم مختلفی برای این گونه مراسم میباشد و ممکن در چند روز متوالی این مراسم ادامه پیدا کند .

در مسجد بازماندگان تدارک رزرو مسجد ، رزرو مداح و سخنران ، تهیه اقلام پذیرایی (پک میوه ، چای نسکافه ،نوشیدنی ) انجام میدهند.در لینک زیر میتوانید خدمات مراسم ترحیم در مساجد را مشاهده کنید :

خدمات ترحیم در مسجد
رزرو مسجد و خدمات پذیرایی در مسجد
پک میوه ترحیم
بسته پذیرایی مراسم ترحیم

مراسم هفتم : بعد از ظهر ششمین روز به خاک سپردن متوفی ، خانواده او با گروهی از کسانی که دعوت شده اند به سر خاک عزیز از دست رفته خود میروند. معمولا روی مزار متوفی را با قالی و قالیچه میپوشانند و روز مزار را چند گلدان گل ، دسته گل ، چند بشقاب میوه ، شیرینی ، حلوا و خرما قرار میدهند . سپس مجلس با قرائت قرآن و مرثیه خوانی مداح و یا اجرای مراسم ترحیم عرفانی به همراه ساز نی و خواننده موسیقی سنتی انجام میگیرد.امروزه معمولا مدت زمان مراسم ختم نهایتا تا ۲ ساعت در نظر گرفته میشود . البته با توجه به شرایط معمولا مراسم سوم و هفتم را در قالب یک مراسم به انجام میرسانند

مراسم چهلم :  تشریفات ترحیم در مراسم چهلم همانند مراسم ختم سوم و هفتم میباشد . صبح سی و نهمین روز به خاک سپردن متوفی ، صاحبان عزا گور متوفی را تمیز و اقدام به نصب سنگ مزار میکنند ” معمولا تا چهل روز صبر میکنند تا خاک قبر نشست خود را بکند و سپس اقدام به انداختن سنگ قبر میکنند” .پس از نصب سنگ قبر اطراف قبر را شستشو و روی مزار و اطراف آن را با قالی و قالیچه میپوشانند و روی مزار نیز چند گلدان گل ، دسته گل ، چند بشقاب میوه ، شیرینی ، حلوا و خرما قرار میدهند . سپس در بعد از ظهر صاحبان عزا با خویشان و آشنایان در سر مزار حاضر میشوند و سپس مجلس با قرائت قرآن و مرثیه خوانی مداح و یا اجرای مراسم ترحیم عرفانی به همراه ساز نی و خواننده موسیقی سنتی انجام میگیرد . نمونه اجرای گروه موسیقی ترحیم عرفانی آوای هجران در لینک زیر مشاهده کنید .

گروه موسیقی ترحیم عرفانی آوای هجران

خدمات ایران ترحیم بر سر مزار در بهشت زهرا

پس از اجرای مراسم بر سر مزار بازماندگان ، میهمانان را به شام که در یکی از تالارها و یا رستوران ها تدارک دیده اند دعوت میکنند . البته برای تالار نیز میتوان مراسم مجزایی مانند مداحی و یا اجرای موسیقی عرفانی نی ، دف ، تار به همراه خواننده در نظر گرفت .

مراسم سالگرد : شب سال مانند مراسم شب هفتم برگزار میگردد . که گروهی از بازماندگان بر سر مزار حاضر میشوند و سپس برای صرف ناهار یا شام به مکان مربوطه مراجعه میکنند.و در تالار و یا رستوران اقدام به اجرای مداحی و یا اجرای مراسم ترحیم عرفانی (آوای هجران) مینمایند.

 

تمامی خدمات اشاره شده از لحظه فوت تا پایان مراسم سالگرد توسط موسسه خدمات مجالس ترحیم هجران که مورد تایید وب سایت ایران ترحیم میباشد انجام میگیرد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت هجران مراجعه کنید و یا با همراه 09126170354 آقای تقوی تماس بگیرید.

خدمات مجالس ترحیم هجران
تشریفات مجالس ترحیم

گردآوری شده توسط وب سایت ایران ترحیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا