اجرای مراسم ترحیم عرفانی به همراه سازهای نی و دف
مشاوره

احسان وخیرات(روزه قضا)

روزه قضاء

فضیلت روزه :
يکي از عبادات مهم اسلامي ، بلکه کلية اديان الهي روزه است و در فضيلت و اهميت و فلسفة آن ، احاديث بسياري از اهل بيت عصمت و طهارت (سلام الله عليهم ) صادر گرديده است .
حضرت صادق (عليه السلام) فرمود که حضرت رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم ) به اصحاب خود فرمودند :
«آيا به شما خبر بدهم از اعمالي که هرگاه به انجام قيام کنيد شيطان به اندازة فاصله مشرق از مغرب از شما دور مي شود ؟ » اصحاب در پاسخ گفتند : بفرماييد . حضرتش فرمودند : روزه گرفتن شيطان را رو سياه و نااميد مي کند و دادن صدقه در راه خدا ، پشت او را ميشکند و دوست داشتن مسلمانان يکديگر را در راه خدا و کمک کردن به يکديگر در راه انجام کارهاي نيک ، ترفندها و نقشه هاي او را ريشه کن مي سازد و توبه کردن گردنش را قطع مي کند و براي هر نعمتي که خداوند به انسان عنايت فرموده است زکاتي هست و زکات بدنها (ي سالم) روزه گرفتن است »
و نيز حضرت صادق (عليه السلام ) فرمودند : « هرکس در روزهائي که هوا گرم است روزه بگيرد و تشنه شود ، خداوند به تعداد زيادي از فرشتگان امر مي کند که به او بشارت به پاداش الهي بدهند و هنگامي که او به اميد پاداش و ثواب ، اين تشنگي را تا وقت افطار تحمّل ميکند خداوند اورا مورد لطف و عنايت خويش قرار داده به او مي گويد : به خوشبويي وپاکيزگي نايل گرديدي،از آن پس به فرشتگان مي فرمايد : شما گواه باشيد که من گناهان او را بخشيدم . »
حضرت رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم )فرمودند : « خواب روزه دار عبادت و نقس کشيدن او ثواب تسبيح دارد.» و نيز حضرتش فرمود : « براي روزه دار دو خشنودي وجود دارد :
1-خشنودي در موقع افطار .(مسرت احساس عمل به وظيفة اسلامي) 2-خشنودي در روز قيامت . (موقع گرفتن پاداش خداوندي )»
. قضای نماز و روزه میت به خاطر بدهکاری های اوست یعنی او تکلیفی داشته و نتوانسته ادا کند. حال باید قضای آن را انجام داد تا گرفتاری میت از بین برود یا کمتر شود.
اگر خود میت وصیت کرده باشد که فلان مقدار نماز و روزه برای او انجام بدهند که وضع معلوم است باید وصی او طبق وصیت عمل کند و نماز و روزه او را قضا نمایند.
و اگر وصیت نکرده بر پسر بزرگ تر لازم است که نمازهای پدر را قضا کند یا برای آن اجیر بگیرد. بدیهی است انجام این تکالیف سبب نجات میت از گرفتاری ها می شود. اگر میت بدهی مالی دارد تا وقتی ادا نشود معذب است. همین طور اگر خمس، زکات، حج، نماز، روزه و … به عهده او باشد تا وقتی این تکلیف ادا نشود و برای او قضا نکنند معذب و گرفتار است. وقتی بدهی او را دادند راحت می شود خودش انجام نداده یا نخواسته انجام دهد و خود را گرفتار کرده – ورثه او با انجام این تکالیف او را نجات می دهند – دست او از دنیا و عمل صالح کوتاه شده بازماندگان او می توانند سب رهائی او بشوند، هم چنان که اگر پدر انسان به علتی بازداشت شود فرزندان دنبال کار او را می گیرند. تا رفع حصر کنند و او را نجات بدهند الان هم او زندانی اعمال خود شده. فرزندان او باید کاری کنند تا از دست ملائکه عذاب نجات پیدا کند والا تا ابد گرفتار می ماند.
جهت مطالعه بیشتر ر.ک:
رساله توضیح المسائل، نماز قضا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا